Raamatupidamiskonsultatsioon, mis on õigel ajal saadud, aitab vältida vigu, säästa raha ja tagada, et kõik oleks seaduslik ja korrektne. Ettevõtte juhtimisel võib tunduda raamatupidamine esmapilgul lihtne — kuni ilmnevad esimesed küsimused maksude, kulude või aruandluse kohta. Millistes olukordades tasub kindlasti pöörduda spetsialisti poole? Toome välja 5 levinumat olukorda, kus professionaalne nõuanne võib ettevõtja jaoks olla hindamatu. Raamatupidamise ja ettevõtlus konsultatsioone pakume ka meie Trikatos, selle kohta saad rohkem informatsiooni SIIT.
Ettevõtte loomisel tuleb langetada raamatupidamist mõjutavad otsused juba esimestel sammudel. Näiteks tuleb valida, kas ja millal registreerida end käibemaksukohustuslaseks, millisel viisil arvestada sissemaksed ja eraisiku kulutused ettevõtte nimel, ning kuidas seada sisse korrektne kulude ja tulude arvestus. Alguses tehtud vigade parandamine hiljem on aeganõudev ja võib tuua kaasa lisakulusid, sealhulgas võimalikke maksutrahve. Kui kohustuslik registreerimine jääb tegemata, võib Maksu- ja Tolliamet määrata nii sunniraha (kuni 1300 €) kui ka tagantjärele maksunõude.
Ärimudeli muutmisel, näiteks teenuste põhiselt ärilt toodete müügile üleminekul või ekspordiga alustamisel, muutuvad ka raamatupidamises olulised aspektid. Muutuvad käibemaksureeglid, tulude ja kulude kajastamise põhimõtted ning potentsiaalselt ka aruandluse kohustused. Õigel ajal konsulteerimine aitab kohandada raamatupidamise struktuuri vastavalt uuele ärimudelile juba varakult ning tagada, et kogu tegevus oleks seaduslik ja maksimaalselt optimeeritud.
Käibemaksukohustuslaseks registreerimine toob ettevõttele kaasa täiendavad aruandlus- ja maksustamiskohustused, mistõttu on oluline hinnata, kas ja millal registreerimiskohustus tekib. Tihti ei tea ettevõtjad, et käibemaksukohustus võib tekkida juba siis, kui Eestis maksustatava käibe summa ületab 40 000 eurot aastas. Samas tuleb ette ka olukordi, kus ettevõtja ekslikult eeldab, et peab käibemaksukohustuslaseks registreeruma, kuigi tema tegevuse laad või käibe suurus seda veel tegelikult ei nõua. Vabatahtlikult registreerunud, kuid aruandeid esitamata jätnud ettevõtja võib saada trahve korduva rikkumise korral mitmekordselt. Samas käibemaksukohustuslaseks registreerimisega hilinemisel kui käibe piir on juba ületatud võib lisanduda viiviseid summas ~0,06% päevas iga hilinenud päeva eest.
Raamatupidamiskonsultatsioon aitab tuvastada, kas registreerimine on kohustuslik või vabatahtlik, millised on erinevate valikute plussid ja miinused ning kuidas õigesti arvestada käibemaksu nii Eestis kui ka võimaliku rahvusvahelise tegevuse korral. Õigel ajal saadud nõuanne aitab vältida trahve, ebaõigeid deklaratsioone ja ebavajalikke kulutusi. Käibemaksu teemad ning sellega seotus kohustused ei ole lihtsad, konsultatsioon aitab sul neid paremini mõista mis puudutab just sinu ettevõtet ja selle erisusi.
Paljud väikeettevõtjad alustavad tegevust ilma selgete reegliteta, kuidas koguda ja säilitada raamatupidamisdokumente. Puudulik või valesti vormistatud dokumentatsioon võib tähendada, et ettevõte ei saa õiguspäraselt arvestada kõiki ärikulusid, mis omakorda suurendab maksukoormust. Samuti võivad valed või puudulikud andmed viia ekslike aruanneteni ja tuua kaasa maksuhalduri täiendavaid küsimusi või trahve. Maksu- ja Tolliamet võib maksuauditi tulemusel nõuda tagasi maksuvabalt arvestatud kulusid ja lisada viivised ning trahvid, näiteks ~10 000 € suurune nõue juhatuse liikmete erasõitude arvestamata jätmise eest.
Raamatupidamiskonsultatsioon aitab hinnata ettevõtte praegust dokumentide korraldust, soovitab vajalikke parandusi ja loob süsteemi, mis võimaldab kulusid ja tulusid õigesti kajastada. Korralik dokumenteerimine tähendab otsest rahalist säästu ja väiksemat maksuriski. Lihtsaid ja kasulikke nippe dokumentide haldamiseks leiad ka SIIT.
Ettevõtjal on võimalik seaduslikult vähendada maksukoormust, kui teatud kulud ja soodustused korrektselt kajastada. Näiteks kodukontori kulude, isikliku sõiduki kasutamise,töövahendite, koolituste ja muude erisoodustuste arvestamine võib õigel viisil tehes tuua kaasa märkimisväärse maksusäästu.
Praktikas jääb suur osa maksuvabastustest kasutamata teadmatusest või dokumenteerimisvigade tõttu. Raamatupidamiskonsultatsioon aitab kindlaks teha, millised kulud ja hüvitised saab maksuvabalt arvesse võtta just sinu ettevõttes, ning juhendab, kuidas need õigesti raamatupidamises kajastada. Õige lähenemine tagab seaduskuulekuse ja maksimaalse rahalise võidu.
Raamatupidamisvigadest või tegematajätmistest võivad tekkida suured probleemid: valed aruanded, maksuvõlad, trahvid ja isegi raskused ettevõtte jätkusuutlikkuse hindamisel. Ebakorrektselt või pealiskaudselt tehtud raamatupidamine võib tähendada, et ettevõtte finantsseis on tegelikust kehvem või eksitav. Reaalsuse oleme ka näinud kus ebakorrektne raamatupidamine on ettevõttest loonu aruannetes negatiivsema pildi kui olukord ettevõttes seda tegelikult on.
Kui raamatupidamine on jäänud unarusse või on kahtlusi selle korrektsuses, tasub pöörduda raamatupidamise konsultatsioonile. Spetsialist aitab tuvastada vead, hinnata olukorra tõsidust ning koostada plaani, kuidas dokumentatsioon korda teha ja viia ettevõtte arvestus vastavusse seaduste ja heade tavadega pidades silmas ka ettevõtte mainet.
Iga ettevõte seisab aeg-ajalt olukordades, kus raamatupidamisele tuleb rohkem tähelepanu pöörata — olgu tegemist uue äri alustamise, maksukohustuste muutumise või andmete korrastamise vajadusega. Õigeaegne raamatupidamiskonsultatsioon aitab vältida vigu, säästa raha ja tagada, et ettevõtte finantsjuhtimine on usaldusväärne ja seadustega kooskõlas.
Kui soovid hinnata oma ettevõtte raamatupidamise hetkeseisu või vajad tuge õigete otsuste tegemisel, siis broneeri aeg meie raamatupidamiskonsultatsioonile. Konsultatsioon on tasuta, kui otsustad hiljem jätkata lepingulist koostööd Trikatoga.
Loe lähemalt ja broneeri aeg: Raamatupidamise konsultatsioon